Hög prioritet att e-tjänsterna i Vård och hälsa ska vara enkla att använda för alla

Uppdaterad:
Publicerad:

E-tjänsterna i appen Vård och hälsa ska vara trygga och enkla att använda för alla. Här återstår utvecklingsarbete för att leva upp till behovet av tillgänglighet.

VGR behöver arbeta på nya sätt för att använda vårdens resurser så de ger bästa möjliga nytta för invånarna – hälso- och sjukvården ska genomföras digitalt när det går och fysiskt när det behövs. I den här omställningen behöver de digitala tjänsterna vara tillgängliga och användarvänliga för både medarbetare och invånare oavsett funktionsförmåga. Inom VGR:s förvaltning Habilitering & Hälsa finns hög kompetens kring tillgänglighet och ett stort engagemang för att bidra i utvecklingen.

– Det är viktigt att arbeta för en god tillgänglighet. Jag tar upp synpunkter och förbättringsförslag till regionala forum för utveckling, till exempel Strategisk styrgrupp för program Patientportalen, där vi har möjlighet att påverka internt, säger Erik Kullingsjö, digitaliseringsstrateg inom Habilitering & Hälsa.

– Vård och hälsa har inte all funktionalitet vi önskar än. Fokus just nu är att åtgärda driftstörningar och instabilitet och förbättra bild- och ljudkvaliteten i video i digitala vårdmöten. Det är en grundläggande tillgänglighetsfråga för alla användare. Vi arbetar intensivt tillsammans med leverantören för att felsöka vad som kan orsaka problemen, säger Erica Sandberg, t.f. utvecklingschef inom koncernstab Digitalisering på Koncernkontoret.

KTH har utvärderat 1177Direkt

KTH (Kungliga tekniska högskolan) har utvärderat tillgängligheten och användbarheten i e-tjänsten 1177 Direkt som ett antal regioner i landet använder. 1177 Direkt bygger på samma plattform och har samma leverantör som VGR:s e-tjänst Sök vård som är tillfälligt pausad. Nyligen presenterades forskningsresultatet som visar på förbättringar som behövs för att tjänsten ska bli tillgänglig och användbar för hela befolkningen.

–Många av bristerna rapporten uppmärksammar är förhållandevis enkla att åtgärda. Och så är bilden också för andra e-hälsotjänster, säger Marika Jonsson, som är forskarstuderande vid KTH parallellt med sin tjänst som utvecklingsledare inom förvaltningen Habilitering & Hälsa i VGR. 

Läs mer om rapporten på KTH:s webbplats 

Anmälan till Digg

Synverksamheten inom Habilitering & Hälsa har anmält e-tjänsten Digitala vårdmöten i appen Vård och hälsa till Digg (Myndigheten för digital förvaltning) för bristande tillgänglighet. I anmälan framförs att tjänsten i nuläget inte kan användas av deras medarbetare med synnedsättning eller blindhet. Digg har tagit emot anmälan och VGR väntar nu på besked om ifall Digg kommer att genomföra en tillsyn.   

Alla ska kunna använda e-tjänsterna

Alla ska kunna använda e-tjänsterna
VGR har själva genomfört tester av tillgängligheten och har identifierat behov av förbättringar. I samband med att appen lanserades publicerade VGR en redogörelse av i vilken grad e-tjänsterna lever upp till lagkraven på tillgänglighet.

Läs tillgänglighetsredogörelsen på vgregion.se

– Vi tar bristerna på stort allvar och är inte nöjda förrän e-tjänsterna kan användas av alla, men har ändå bedömt att vi behöver starta upp och utveckla dem under tiden vi inför dem. Vi har en nära dialog med leverantören för ständiga förbättringar och utveckling av tillgängligheten är högt prioriterad, säger Erica Sandberg.