Lyckad hörselrehabilitering både på distans och på mottagningsbesök
Att fjärrjustering och uppföljning digitalt är ett bra komplement till fysiska möten har en studie, genomförd av medarbetare på Habilitering & Hälsa, visat. Det gäller även nya hörapparatanvändare. I studien framkom att hörselrehabiliteringen minskade patienternas upplevda subjektiva hörselsvårigheter oavsett om återbesöken var på mottagningen eller på distans.
Ny studie
En grupp hörapparatanvändare som fick uppföljning digitalt och möjlighet till fjärrjustering jämfördes med en grupp hörapparatanvändare som fick uppföljning på traditionella mottagningsbesök i en ny studie. Båda grupperna hade lägre självskattade hörsvårigheter, och större nytta av sin hörapparat direkt efter utprovningen - och upplevde samma nytta efter ett halvår och ett års användande. Inga signifikanta skillnader hittades mellan grupperna förutom kring aktivitetsbegränsning, där fjärrjusteringsgruppen upplevde större nytta. En majoritet av de som ingick i studien, oavsett grupp, upplevde att de fick god information från audionomen, kände sig delaktiga i rehabiliteringen och upplevde hörselvården som tillgänglig.
Miljana Malmberg och Jennie Hagberg står bakom publikationen Short- and long-term effects of remote synchronous fine-tuning for first-time hearing aid users: a randomised controlled trial. Den här gången har de undersökt upplevelsen hos nya hörapparatanvändare. Tidigare har de haft vana hörapparatsanvändare i fokus.
Citat från deltagare i studien
"Mycket trevlig personal på hörselhabiliteringen, och all god hjälp jag har fått här. Jag är så tacksam att jag kan höra bättre.”
"Det är fantastiskt, jag kan höra mycket bättre nu med hörapparaterna.”
"Jag har varit delaktig i hela processen: från utseende, hur man byter batterier, vad jag har för behov på mitt arbete, fritiden med mera”