Tillfällig information

Just nu är det många som behöver komma till oss och det kan vara svårt att komma fram på telefon. Därför rekommenderar vi att du i första hand kontaktar oss via 1177.se. Vi hanterar alla inkommande remisser och återkommer till dig som väntar på besök via telefon eller en kallelse inom några veckor.
Om det gäller service / reparation av hörhjälpmedel går det bra att lämna in ditt hjälpmedel eller skicka det till oss. Om du skickar ditt hjälpmedel är det till adress Audionommottagning, Box 310, 462 24 Vänersborg och du måste då bifoga ditt namn, personnummer samt en felbeskrivning vad du behöver hjälp med.

Audionommottagning Lysekil

Kontakt- och besöksuppgifter

Kontakta oss

Telefonnummer

Avbokning av tid via sms: 070 082 2739

Telefontider

  • måndag - fredag 8:00 - 12:00
  • Texttelefon
    måndag - fredag 10:00 - 12:00

Växeltelefon

Texttelefon

Besök

Besöksadress

Lasarettsgatan 1
453 34 Lysekil

Visa adress på Google Maps

Visa adress på Google Maps

Inre vägbeskrivning

Lysekils sjukhus

Postadress

Habilitering & Hälsa Audionommottagning Lysekil
Lysekils sjukhus Lasarettsgatan 1
453 34 Lysekil

Välkommen till Audionommottagning Lysekil!

Här kan du prova ut en hörapparat eller andra hörseltekniska hjälpmedel som anpassas efter dina behov. Du kan också få uppföljning, kunskap om din hörselsituation och stöd kring kommunikation. 


Att komma till oss

Att komma till oss

Behandlare lyser in i patients öra

Är det första gången du söker hjälp för din hörselnedsättning, rekommenderar vi att öronen först undersöks på vårdcentralen. Det är viktigt att öronen är fria från vax. Vid behov skriver vårdcentralens läkare en remiss till Audionommottagningen för hörselrehabilitering.

Du kan också göra en egen vårdbegäran och skriva en egenremiss. Använd helst 1177.se för din egenremiss. Har du inte möjlighet att logga in på 1177.se kan du istället fylla i och skicka in en blankett med post.

Logga in på 1177.se
Blankett för egenremiss för hörsel (pdf)

På Audionommottagningen kombinerar vi flera olika tester för att undersöka din hörselnedsättning och hur den påverkar din hörsel och kommunikation. 

Om du har en hörselnedsättning blir du kallad på ett nytt besök för att inleda hörselrehabiliteringen. 

Inför rehabilitering

Inför rehabilitering

Inför besöket har du möjlighet att ta del av filmen nedan för att få kunskap om hörsel, olika hörhjälpmedel och vad som kan göras för att du ska höra bättre.

Att du får grundkunskaper genom att se filmen innebär att du och din behandlare kan lägga mer tid på att prata om dig och dina besvär. Det innebär också att du hinner fundera över vad du lärt dig och kan ställa frågor till behandlaren vid besöket.

Utredning och behovsbedömning

Tillsammans tittar du och audionomen på situationer där du upplever det svårt att höra. Ni gör en vårdplan och väljer det hörhjälpmedel som är bäst för just dig.  

I hörselrehabiliteringen ingår hörseldiagnostik, utprovning och anpassning av hjälpmedel, samt stöd i att träna och utveckla din kommunikation. Alla insatser planeras tillsammans med dig.

Du får också kunskap om din hörselsituation och de möjligheter och begränsningar som en hörselnedsättning kan medföra.

På Audionommottagningen kan du även få information om hjälpmedel på arbetsplatsen och vilka anpassningar som kan göras för att det ska fungera bättre i arbetslivet.

Om du därefter behöver ytterligare stöd finns möjlighet till utvidgad rehabilitering hos närmaste Hörselteam.

Service hörhjälpmedel

Service hörhjälpmedel

Du kan lämna in eller skicka ditt hörhjälpmedel per post för service eller reparation. Ange personnummer och vad du behöver hjälp med.

Om du förlorat ditt hörhjälpmedel, kontakta oss för tidsbokning och rådgivning.

Behöver du förbrukningsartiklar som domer eller filter?

Filter och domer får du från din audionom när du provar ut din hörapparat. Du kommer sedan att få beställa dessa tillbehör själv, direkt från leverantören.

Kontakta audionommottagningen så guidar vi dig vidare till beställning hos aktuell leverantör.

Leende behandlare bakom disk

Vi har Call Me- läs mer om hur du ringer till oss

Så här ringer du till Call Me på Hörselverksamheten i Fyrbodal:

Call Me är en telefonväxel som innebär att du slipper sitta och vänta i telefonkö, du blir istället uppringd av en sekreterare eller audionom på en bestämd tid.

När du ringer till Call Me kommer du att mötas av en röst som välkomnar dig till Hörselverksamheten:

Välkommen till Hörselverksamheten Fyrbodal

 

Du får nu 2 val:

För att lämna återbud tryck 1
gäller det Rådgivning eller tidsbokning tryck 2
 
Eller vänta kvar för att lämna ett meddelande
För att repetera detta meddelande tryck stjärna *
Säg tydligt ditt namn och personnr
Vi kommer att ring dig omkring kl.......
 

Tryckt knappval 1:

Säg ditt namn och personnr samt tiden du vill avboka
Observera att du ej kommer att bli uppringd
 

Tryckt knappval 2:

Vill du bli uppringd på detta nr? (han upprepar nummer)
Bekräfta:  tryck 1, eller ange nytt val: tryck 2. Gör man inget val så säger han: Tryck personnr och fyrkant eller endast fyrkant. 

Tänk på om du har samtalsspärr på din telefon för skyddade eller okända nummer, kan vi inte nå dig


Enhetschef

Therese Söderberg


Kontakt- och besöksuppgifter

Kontakta oss

Telefonnummer

Avbokning av tid via sms: 070 082 2739

Telefontider

  • måndag - fredag 8:00 - 12:00
  • Texttelefon
    måndag - fredag 10:00 - 12:00

Växeltelefon

Texttelefon

Besök

Besöksadress

Lasarettsgatan 1
453 34 Lysekil

Visa adress på Google Maps

Visa adress på Google Maps

Inre vägbeskrivning

Lysekils sjukhus

Postadress

Habilitering & Hälsa Audionommottagning Lysekil
Lysekils sjukhus Lasarettsgatan 1
453 34 Lysekil

Välkommen till Audionommottagning Lysekil!

Här kan du prova ut en hörapparat eller andra hörseltekniska hjälpmedel som anpassas efter dina behov. Du kan också få uppföljning, kunskap om din hörselsituation och stöd kring kommunikation. 


Att komma till oss

Att komma till oss

Behandlare lyser in i patients öra

Är det första gången du söker hjälp för din hörselnedsättning, rekommenderar vi att öronen först undersöks på vårdcentralen. Det är viktigt att öronen är fria från vax. Vid behov skriver vårdcentralens läkare en remiss till Audionommottagningen för hörselrehabilitering.

Du kan också göra en egen vårdbegäran och skriva en egenremiss. Använd helst 1177.se för din egenremiss. Har du inte möjlighet att logga in på 1177.se kan du istället fylla i och skicka in en blankett med post.

Logga in på 1177.se
Blankett för egenremiss för hörsel (pdf)

På Audionommottagningen kombinerar vi flera olika tester för att undersöka din hörselnedsättning och hur den påverkar din hörsel och kommunikation. 

Om du har en hörselnedsättning blir du kallad på ett nytt besök för att inleda hörselrehabiliteringen. 

Inför rehabilitering

Inför rehabilitering

Inför besöket har du möjlighet att ta del av filmen nedan för att få kunskap om hörsel, olika hörhjälpmedel och vad som kan göras för att du ska höra bättre.

Att du får grundkunskaper genom att se filmen innebär att du och din behandlare kan lägga mer tid på att prata om dig och dina besvär. Det innebär också att du hinner fundera över vad du lärt dig och kan ställa frågor till behandlaren vid besöket.

Utredning och behovsbedömning

Tillsammans tittar du och audionomen på situationer där du upplever det svårt att höra. Ni gör en vårdplan och väljer det hörhjälpmedel som är bäst för just dig.  

I hörselrehabiliteringen ingår hörseldiagnostik, utprovning och anpassning av hjälpmedel, samt stöd i att träna och utveckla din kommunikation. Alla insatser planeras tillsammans med dig.

Du får också kunskap om din hörselsituation och de möjligheter och begränsningar som en hörselnedsättning kan medföra.

På Audionommottagningen kan du även få information om hjälpmedel på arbetsplatsen och vilka anpassningar som kan göras för att det ska fungera bättre i arbetslivet.

Om du därefter behöver ytterligare stöd finns möjlighet till utvidgad rehabilitering hos närmaste Hörselteam.

Service hörhjälpmedel

Service hörhjälpmedel

Du kan lämna in eller skicka ditt hörhjälpmedel per post för service eller reparation. Ange personnummer och vad du behöver hjälp med.

Om du förlorat ditt hörhjälpmedel, kontakta oss för tidsbokning och rådgivning.

Behöver du förbrukningsartiklar som domer eller filter?

Filter och domer får du från din audionom när du provar ut din hörapparat. Du kommer sedan att få beställa dessa tillbehör själv, direkt från leverantören.

Kontakta audionommottagningen så guidar vi dig vidare till beställning hos aktuell leverantör.

Leende behandlare bakom disk

Enhetschef

Therese Söderberg


Vi har Call Me- läs mer om hur du ringer till oss

Så här ringer du till Call Me på Hörselverksamheten i Fyrbodal:

Call Me är en telefonväxel som innebär att du slipper sitta och vänta i telefonkö, du blir istället uppringd av en sekreterare eller audionom på en bestämd tid.

När du ringer till Call Me kommer du att mötas av en röst som välkomnar dig till Hörselverksamheten:

Välkommen till Hörselverksamheten Fyrbodal

 

Du får nu 2 val:

För att lämna återbud tryck 1
gäller det Rådgivning eller tidsbokning tryck 2
 
Eller vänta kvar för att lämna ett meddelande
För att repetera detta meddelande tryck stjärna *
Säg tydligt ditt namn och personnr
Vi kommer att ring dig omkring kl.......
 

Tryckt knappval 1:

Säg ditt namn och personnr samt tiden du vill avboka
Observera att du ej kommer att bli uppringd
 

Tryckt knappval 2:

Vill du bli uppringd på detta nr? (han upprepar nummer)
Bekräfta:  tryck 1, eller ange nytt val: tryck 2. Gör man inget val så säger han: Tryck personnr och fyrkant eller endast fyrkant. 

Tänk på om du har samtalsspärr på din telefon för skyddade eller okända nummer, kan vi inte nå dig