Varning för bedrägeriförsök på telefon
Ett vanligt sätt för bedragare att lura till sig pengar är att låtsas ringa från en myndighet. Vården i VGR skulle aldrig ringa upp dig som patient och be dig att logga in med ditt Bank-ID.
Telefonbedrägeri är när någon ringer och försöker att lura dig att lämna ut känsliga uppgifter som koder eller kortuppgifter, eller att logga in på din bank. I de flesta fall blir du kontaktad via telefon eller sms av en bedragare som påstår att något hänt och som vill att du ska identifiera dig för att hjälpa till att lösa problemet.
Äldre och personer med en funktionsnedsättning kan i vissa fall vara extra utsatta för den här typen av bedrägeribrott.
Tyvärr förekommer detta även i Västra Götalandsregionens namn, där personen som ringer kan påstå sig ringa från till exempel Närhälsan och be dig att logga in med ditt Bank-ID.
Så arbetar inte vårdgivarna i Västra Götaland – avbryt samtalet omedelbart om du blir ombedd om detta.
Kontakta polisen om du blivit utsatt
Om du misstänker att du blivit utsatt för telefonbedrägeri ska du göra en polisanmälan och kontakta din bank. Det finns två sätt att göra en polisanmälan på:
- ring polisen på 114 14
- besök en polisstation